From the Author

noneIlmi Ahmad, a professional motivator. Co-founder of PROQUEST. A Blogger fan.
Email me at enduringclarity@gmail.com or, Contact me through Skype: Ilmi Ahmad

COPYRIGHT & USAGE: All of my entries I posted here are free to copy for any type of personal or commercial use. All I ask is just to give me a credit link as its author.

Friday, June 22, 2012

"Meneladani" Master Chef Selebriti

Bagi mereka yang mengikuti rancangan di Astro Ria jam 9.00 malam setiap hari Sabtu hingga Selasa, sesungguhnya kita berkongsi aktiviti yang sama pada masa yang sama. Ya, saya merupakan peminat rancangan realiti masakan yang diadaptasi dari Amerika Syarikat - Master Chef. Konsep dan cabaran-cabaran yang disediakan oleh penerbit adalah menarik bagi saya. Dan pada musim kali ini, Master Chef Malaysia memilih peserta dari kalangan selebriti Malaysia yang mewakili badan-badan kebajikan tertentu yang akan menerima sumbangan hasil sejauhmana kedudukan mereka di dalam rancangan tersebut.

Para selebriti yang terlibat sebagai peserta MasterChef Selebriti Malaysia

Pertamanya, tahniah kepada pihak penerbit dan juga penaja kerana berjaya menganjurkan rancangan seumpama ini yang turut tidak melupakan insan-insan dan badan-badan yang memerlukan bantuan dan suntikan kewangan bagi aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan. Sebenarnya konsep sebegini bukanlah sesuatu yang baru kerana ia merupakan 'modus operandi' yang digunakan oleh pihak penerbit rancangan atau syarikat televisyen serta badan-badan korporat tertentu untuk menyalurkan sumbangan atau dana kebajikan melalui program televisyen yang melibatkan artis atau selebriti terkenal sebagai peserta program.

Namun, biasa kita dengar ungkapan ini - "Matlamat Tidak Menghalalkan Cara".  Hal yang sama ingin saya ketengahkan dalam bicara kali ini. Walaupun saya memuji idea dan konsep rancangan tersebut dan turut meminati rancangan tersebut, ini tidak bermakna saya menyokong dan bersetuju dengan semua yang berlaku dalam rancangan tersebut. Tapi tidaklah saya arahkan secara khusus kepada penerbit kerana kritikan saya ini lebih kepada tingkah laku selebriti yang terlibat dalam rancangan tersebut.

Saya begitu tidak senang dengan pergaulan di kalangan selebriti yang terlibat terutamanya yang beragama Islam (majoriti adalah selebriti Islam) yang menunjukkan contoh tidak terpuji sebagai seorang yang beragama  Islam dengan menunjukkan kemesraan "melampau" sesama mereka yang bukan mahram (lelaki-perempuan) dengan menjadikan poin hubungan rapat seperti adik-beradik mahu pun ibu/bapa-anak. Bersentuhan lelaki-perempuan (bersalaman, tepuk tangan, dan lain-lain) itu mungkin sudah "adat" mereka, namun lebih dari itu ialah mereka ini sanggup berpelukan gembira atau sedih dalam rancangan tersebut. Bukan skrip saya pasti. Cuma itu hanyalah reaksi "melampau" mereka yang tidak menjadikan agama sebagai pegangan utama. Malah dalam banyak keadaan, selebriti yang beragama Islam ini yang memulakan dulu.

Namun inilah realiti masyarakat Islam Malaysia hari ini. Sungguh! Saya begitu kecewa dengan sejauh mana ruh Islam itu diangkat dalam negara yang mengaku sebagai negara Islam ini. Islam tinggal agama adat dan agama majlis rasmi sahaja di kalangan ramai umat Islam Malaysia.

Fikir Rasa saya gerakan perubahan perlu diperhebatkan lagi oleh para ulama' dalam mengisi dan memaknai agama Islam dalam kehidupan setiap rakyat Islam di Malaysia, dan sudah pastinya dengan penglibatan para umara'.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More