From the Author

noneIlmi Ahmad, a professional motivator. Co-founder of PROQUEST. A Blogger fan.
Email me at enduringclarity@gmail.com or, Contact me through Skype: Ilmi Ahmad

COPYRIGHT & USAGE: All of my entries I posted here are free to copy for any type of personal or commercial use. All I ask is just to give me a credit link as its author.

Tuesday, June 19, 2012

MRP: Bayar Sikit Jimat Banyak, Anda Suka?

Syukur Alhamdulillah, kes MRP pertama melalui pembayaran KWSP telah diluluskan oleh pihak bank akhirnya setelah melalui proses yang agak renyah sedikit. Namun apa yang menggembirakan hati ini ialah saya telah berjaya membantu seorang lagi peminjam perumahan di Malaysia menjimatkan wang daripada membayar beratus ribu bayaran atas faedah atau interest yang tidak sepatutnya kepada pihak pemberi pinjam.

At a glance. Tak boleh dedah banyak, tengok tu SULIT & PERSENDIRIAN. :D

Bayangkan dalam kes klien saya kali ini, beliau hanya perlu membayar tunai RM50 sahaja kepada saya sebagai yuran perundingan (jumlah sebenar yang patut dibayar ialah RM2,650) dan tidak perlu membayar  ansuran bulanan rumah beliau selama 16 bulan. PERCUMA 16 bulan! 

Lagi... Dengan hanya menambah RM184 kepada bayaran ansuran bulanan, beliau telah berjaya mendapat MENJIMATKAN sebanyak RM51,000 daripada jumlah interest yang sepatutnya dibayar kepada pihak bank selain MEMENDEKKAN tempoh pinjaman daripada 27 tahun kepada 13 tahun (JIMAT 14 TAHUN!).

Semua angka-angka ini adalah fakta, dan inilah saya kira kali pertama saya berkongsi di dalam blog ini mengenai MRP serta kehebatannya. Sebenarnya ini merupakan sebahagian daripada usaha saya memberikan servis kepada masyarakat dan dalam masa yang sama memberikan rezeki kepada saya. Malahan berita ini telah menjadikan hari saya lebih ceria pada hari ini. Bukan sebab yuran perunding yang akan saya perolehi (saya hanya terima 20% sahaja dari jumlah tersebut, itu pun setelah ditolak cukai kerajaan 6%), tetapi ialah kepuasan dan kegembiraan saya kerana berjaya memberi kegembiraan kepada orang lain.

Fikir Rasa saya mungkin ada yang bertanya apa itu MRP? Insya-Allah diberi kesempatan saya akan berkongsi dengan teman-teman semua mengenai MRP ini suatu masa kelak.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More