From the Author

noneIlmi Ahmad, a professional motivator. Co-founder of PROQUEST. A Blogger fan.
Email me at enduringclarity@gmail.com or, Contact me through Skype: Ilmi Ahmad

COPYRIGHT & USAGE: All of my entries I posted here are free to copy for any type of personal or commercial use. All I ask is just to give me a credit link as its author.

Sunday, July 01, 2012

Bengkel Penulisan Tesis Cepat - Cepat Ke?

MEMANG CEPAT! Inilah kesimpulan yang saya boleh buat walau pun belum betul-betul mula menulis tesis saya sendiri. Tapi hasil aktiviti hands-on yang dijalankan sepanjang bengkel sehari ini saya mula mengkagumi teknik yang diajar oleh Dr. Othman Talib a.k.a Dr. OT. Alhamdulillah, semalam baru sahaja mengikuti dan mempelajari teknik hebat dalam penulisan iaitu Bengkel Sehari Penulisan Tesis Cepat Bersama Dr. OT yang bertempat di Dewan Banquet, Bangunan Canseleri, UTM. 

Begini... Dr. OT sedang menunjukkan skill regangan jari sebelum menggunakan teknik menulis cepat. Hehehe...

Program yang berjalan santai dengan trainer yang sporting dan mantap walaupun usia hampir mencecah setengah abad (tapi tidak kelihatan seperti itu) memang sesuai dan tiba tepat pada masanya dikala saya akan memulakan kerja-kerja penulisan saya tidak lama lagi. Teknik ini sebenarnya tidaklah mengkhusus kepada penulisan tesis sahaja, tetapi untuk apa-apa jua bentuk penulisan lain yang menggunakan Microsoft Word sebagai medium utamanya seperti buku, jurnal, dan lain-lain yang seumpamanya.

Oh ya, berbicara tentang Microsoft Word, apa yang diperlukan untuk mempraktiskan teknik ini ialah, laptop dan perisian Microsoft Word (pastikan yang original ya...) sahaja. Hebat bukan? Sebenarnya banyak sekali yang telah disediakan oleh Uncle Bill melalui perisian yang dihasilkannya dengan susah-payah ini, cuma kita sahaja sebagai pengguna biasa-biasa ini yang tidak menyedarinya. Barulah saya sedar, kenapa perlu beliau menjualnya dengan harga sebegitu di pasaran.

Hurmm... Fikir Rasa saya mula membuka pandangan alam yang baru berkenaan dunia penyelidikan dan penulisan yang baru saya ceburi ini dengan penuh cahaya dan sinar. Ya, hidup ini bukan lumrahnya susah, cuma kita manusia yang menjadikannya susah atau nampak susah. Kadang-kadang tu sesuatu yang hebat itu mestilah melalui jalan yang sukar. Tapi kenapa tidak yang hebat itu boleh dapat dengan jalan yang mudah? Bukan menipu, tapi work smart

Apa guna teknologi hari ini kalau tidak dimanfaatkan untuk kebaikan dan kemudahan. Benar?

2 comments:

wah...inchik ilmi ahmad..nnt leh kongsikong dengan saya yer :D

no problemo tuan... buleh saja dong..

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More