From the Author

noneIlmi Ahmad, a professional motivator. Co-founder of PROQUEST. A Blogger fan.
Email me at enduringclarity@gmail.com or, Contact me through Skype: Ilmi Ahmad

COPYRIGHT & USAGE: All of my entries I posted here are free to copy for any type of personal or commercial use. All I ask is just to give me a credit link as its author.

Wednesday, June 27, 2012

Alalalalatok Jangan Saman!

Sungguh sinonim rasanya lagu yang saya ambil sedikit baitnya untuk dijadikan tajuk entri saya kali ini dengan isu terkini yang agak rancak dibincangkan dalam minggu ini, iaitu berhubung kadar baru had denda minimum dan maksimum bagi kesalahan memandu melebihi had laju yang dijangka akan diluluskan Dewan Rakyat.

Antara port yang senang pemandu nak nampak tapi kena juga.


Bagi yang biasa mendengar radio-radio berinformatif pasti akan kedengaran perkara ini dijadikan topik perbincangan dengan para pendengar mereka. Saya tertarik dengan isu ini kerana ia berkait rapat dengan sikap masyarakat dan sikap yang diambil oleh pihak pemerintah atau berkuasa dalam menyelesaikan isu-isu kemasyarakatan. Ya, bagi saya ini isu kemasyarakatan.

Al-kisah, ramailah yang memberikan pendapat mereka berdasarkan fikir rasa masing-masing. Ada yang setuju dan ada yang tidak bersetuju. Itu biasa. Tapi ada juga yang membuat sesuatu yang tidak biasa, iaitu tidak bersetuju untuk bersetuju dan tidak setuju untuk tidak bersetuju. Bagaimana itu? Hahaha.. Macam-macam orang Malaysia.

Saya kira tindakan ini sebenarnya ada pro dan banyak pula kontranya. Bagi saya dalam membentuk atau juga membetulkan sikap rakyat, pihak berkuasa juga perlu membetulkan caranya. Mendidik dan mendisiplin pemandu dengan hanya mengenakan kadar saman yang tinggi bukanlah kaedah yang paling baik, walaupun saya akui ia turut memberi kesan. Lebih-lebih lagi kepada mereka yang mampu hal ini bukanlah masalah besar bagi mereka. Iyalah, kebanyakan kereta yang dipandu dengan had laju yang tinggi ini ialah kereta yang berkuasa tinggi, dan sudah tentulah kereta yang berkuasa tinggi itu harganya lebih tinggi yang hanya mampu dibeli oleh mereka yang bergaji tinggi. Wah, semuanya tinggi-tinggi belaka!

Fikir Rasa saya, tindakan yang perlu diambil oleh pihak berkuasa ialah memperkenalkan denda tidak terlalu bersifat materialistik tetapi lebih kepada khidmat bakti dan manfaat kepada masyarakat amnya. Bukan sahaja pemandu tersebut dikenakan denda sebagai hukuman supaya serik, tetapi juga pada masa yang sama ahli masyarakat yang lain mendapat manfaat kebaikan dan sekaligus saya kira boleh menyumbang kepada kesedaran ruhaniah pemandu yang didenda itu sendiri.

Apa kata pemandu yang disabitkan kesalahn had laju dikenakan denda membersihkan perparitan kawasan tertentu dengan memakai baju khas yang menunjukkan bahawa dia merupakan seorang pesalah dalam jumlah jam yang tertentu bergantung kepada berapa laju dia pandu. Ini sekadar contoh, dan boleh juga aplikasikan terhadap mana-mana kesalahan lain.

Apa pun, secara peribadi saya tidak bersetuju dengan cadangan kadar saman baru tersebut kerana banyak lagi gejala lain boleh berlaku disebalik undang-undang tersebut. Namun dicadangkan tambah baik hukuman yang ada sekarang dengan dendaan yang bersifat khidmat komuniti. 

Ingat, duit - boleh dibayar, malu - siapa yang boleh bayar?

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More