From the Author

noneIlmi Ahmad, a professional motivator. Co-founder of PROQUEST. A Blogger fan.
Email me at enduringclarity@gmail.com or, Contact me through Skype: Ilmi Ahmad

COPYRIGHT & USAGE: All of my entries I posted here are free to copy for any type of personal or commercial use. All I ask is just to give me a credit link as its author.

Monday, March 23, 2009

Mengapa Yahudi Bijak? Kebenaran? Tauladan?

Baru-baru ini kita ada menerima emel berkenaan artikel yang diadaptasi dari penulisan tesis oleh Dr. Stephen Carr Leon yang judulnya “Mengapa Yahudi Bijak?” (setelah diterjemah). Apabila diteliti, emel tersebut telah banyak diforwardkan kepada ramai orang dan mendapat respon yang sungguh pelbagai dan banyak pastinya. Dan apabila diamati lagi, didapati terdapat banyak weblog yang menerbitkan artikel berkenaan dengan pelbagai sudut pandangan yang berbeza.

Namun, masih kita tercari-cari siapa tuan punya asalnya artikel ini. Setakat yang dapat kita capai adalah ia merupakan terjemahan yang dilakukan oleh H. Maaruf Bin Hj Abdul Kadir (guru besar berkebangsaan Malaysia) dari Massachuset University, Amerika Syarikat yang kemudiannya dikutip oleh saudara Chappy Hakim untuk dikongsikan kepada ramai.

Baiklah, di sini dinyatakan terlebih dahulu bahawa kita hanya berniat untuk berkongsi maklumat dan mencambah pengetahuan, idea dan pengalaman. Kita lebih suka melihat sesuatu itu dari kaca mata yang indah dan positif. Namun jika terdapat teman-teman yang terlihat sesuatu yang berbeza, silakan untuk berkongsi komentar.

Siapa sebenarnya Dr. Stephen Carr Leon ini masih belum kita ketahui jawapannya. Jikalau ada yang sudah menemukan jangan lupa khabarkan pada kita ya. Tapi inilah dia serba ringkas intipati utama yang dinyatakan di dalam tesis tersebut. Tesis PhD yang dikhabarkan mengambil masa lapan tahun ini melibatkan pengumpulan data berkenaan pemakanan, pendidikan anak-anak sebelum dan selepas kelahiran, dan lain-lain yang menjurus kepada kualiti hidup.

1. Persiapan awal ketika ibu mengandung. Menurut Dr. Stephen, di negara Israel perkara utama yang sering dilakukan oleh seorang ibu yang mengandung ialah menyanyi dan bermain piano. Kemudian kedua-dua bakal ibu dan bapa tersebut akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah matematik tersebut bersama-sama. Bagi mereka, perbuatan mereka itu bertujuan untuk melatih otak anak yang bakal dilahirkan dengan harapan anak tersebut akan menjadi genius apabila dewasa kelak. Yang lebih menarik ialah aktiviti-aktiviti tersebut diteruskan sehinggalah anak tersebut dilahirkan.

Di samping itu, pemakanan bagi seorang ibu mengandung di Israel amat terkawal di mana mereka gemar memakan kacang badam dan kurma bersama susu. Menu bagi makan tengahari atau malam pula ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang. Daging ikan dikatakan sungguh baik untuk perkembangan otak, manakala kepala ikan pula mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak di dalam kandungan. Selain itu, seperti sudah menjadi suatu kewajipan bagi ibu-ibu yang mengandung untk mengambil pil minyak ikan sebagai makanan tambahan.

2. Pemakanan. Dr. Stephen kemudian menyentuh tentang menu utama masakan (makanan) di Israel. Masyarakat Yahudi di sana gemar memakan isi ikan (fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama di meja makan jika sudah ada menu ikan. Campuran daging dan ikan dikatakan tidak elok dimakan bersama. Sementara itu, salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutamanya badam. Mereka juga akan memakan buah-buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran atau melakukan sesuatu yang memerlukan kita untuk berfikir.

3. Pendidikan pra sekolah (tadika). Antara perkara utama yang diambil perhatian berat ialah pemakanan anak-anak. Ianya cukup dikawal. Kanak-kanak ini akan diberi makan buah-buahan bersama kacang badam dan kemudiannya mengambil pil minyak ikan (code oil lever). Menurut Dr. Stephan melalui pengamatan beliau, kebanyakan kanak-kanak Yahudi boleh memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris. Kanak-kanak ini juga dilatih bermain piano dan violin. Malahan ini adalah suatu kewajipan. Bermain musik dan memahami nota-notanya akan dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak. Para saintis Yahudi juga percaya gegaran muzik dapat melakukan stimulate pada otak (semacam senaman untuk otak).

4. Pendidikan rendah (darjah 1 hingga darjah 6). Mata pelajaran yang diberikan keutamaan utama pada tempoh ini ialah matematik dan sains. Subjek matematik yang diajarkan adalah berkonsepkan perniagaan. Selain itu, aktiviti sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka. Aktiviti sukan yang diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari. Aktiviti-aktiviti seumpama ini akan dapat melatih otak untuk fokus kepada sesuatu perkara di samping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

5. Pendidikan menengah. Pada peringkat ini para pelajar akan ditekankan dengan mata pelajaran sains. Mereka digalakkan untuk mencipta produk-produk baru yang pada kebanyakan waktunya kelihatan tidak logik dan lucu, tetapi tetap diteliti dengan serius apatah lagi sekiranya produk tersebut berupa senjata, bahan perubatan dan kejuruteraan. Idea itu kemudiannya akan dibawa ke institusi tinggi di Politeknik dan Universiti.

6. Pendidikan tinggi (universiti). Perniagaan adalah bidang pengajian utama dalam sistem pendidikan tinggi di Israel. Mereka begitu agresif dan serius mereka tentang perniagaan. Sesuatu yang sangat menarik ialah, para mahasiswa di tahun akhir pengajian dikehendaki menjalankan sebuah projek secara berkumpulan (10 orang pelajar setiap kumpulan) yang hanya akan lulus sekiranya mereka dapat memperolehi keuntungan sebanyak $US1 juta melalui projek tersebut! Sungguh memeranjatkan.

Di New York, terdapat Dewan Perniagaan Yahudi yang sedia membantu bangsa Yahudi yang berminat untuk menjalankan perniagaan jika mereka mengemukakan idea yang bernas. Pihak jawatankuasa pertubuhan tersebut akan memberikan pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatankuasa tadi akan bekerjasama untuk memastikan perniagaan mereka menurut landasan yang betul. Dengan yang demikian, maka lahirlah Starbuck, Dell Computer, CocaCola, DKNY, 20th Century, Warner Brothers (WB), Levis, Dunkin Donut dan beratus perniagaan atau jenama ternama di bawah naungan Dewan Perniagaan Yahudi.

7. Cara beribadah. Dikatakan salah satu cara orang Yahudi beribadah ialah dengan menggoyangkan kepala mereka. Menurut mereka perbuatan tersebut dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksigen di kepala. Di sini Dr. Stephen telah cuba membandingkan ritual agama lain seperti Islam yang mana aktiviti yang terdapat dalam ibadah utama mereka (solat) juga banyak melibatkan pelakunya menundukkan kepala yang mana perbuatan tersebut juga dapat mensimulasikan otak supaya bertambah aktif. Masyarakat Jepun juga sering menunduk-nundukkan kepala dan ianya sebagai adat.

8. Tabiat merokok. Di Israel, merokok adalah taboo. Sesuatu yang tidak disukai, pelik, dijauhi, di luar tabiat biasa. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan bahawa nikotin yang terdapat pada rokok dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada gen. Ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yang cacat otak (bodoh atau lembab). Namun ironinya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah bangsa Yahudi sendiri. Hurmm...

Dr. Stephen juga menambah dengan mengatakan bahawa merokok membawa dan melahirkan gen atau keturunan yang bodoh. Beliau membandingkan keadaan di antara Singapura dan Indonesia terhadap tabiat merokok. Hasil dapatan beliau antaranya ialah harga sekotak rokok di Singapura pada tahun 2005 ialah $US7, manakala harga sekotak rokok di Indonesia pula ialah $US0.70!!! Lalu apabila perbandingan dari segi kemajuan negara, rakyat, taraf pendidikan, teknologi dan sebagainya dilakukan menunjukkan perbezaan yang sangat ketara.

Justeru, setelah meneliti ringkasan tesis Dr. Stephen ini kita dapati bahawa semua tabiat dan sistem yang dilaksanakan oleh masyarakat Yahudi di Israel seperti mana yang dinyatakan dalam tesis beliau itu tidak saling berbeza dengan apa yang dianjurkan oleh Islam, oleh Al-Quran, oleh Hadith Rasulullah SAW. Malah ia telah lebih awal dianjurkan dan telah pernah dilaksanakan dan telah pernah melahirkan generasi yang begitu gilang gemilang.
Lantas, apa salahnya dengan umat Islam sekarang ini!? Tepuk dada, tanya hati, jawablah dengan akal fikiran, berfikirlah dengan berlandaskan iman.

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More