From the Author

noneIlmi Ahmad, a professional motivator. Co-founder of PROQUEST. A Blogger fan.
Email me at enduringclarity@gmail.com or, Contact me through Skype: Ilmi Ahmad

COPYRIGHT & USAGE: All of my entries I posted here are free to copy for any type of personal or commercial use. All I ask is just to give me a credit link as its author.

Saturday, October 31, 2009

Menghilangkan Label Count Pada Blog

Tidak faham dengan tajuk di atas? Tak mengapa. Serasa sudah lama tidak berkongsi tips berkenaan dengan blog (bagi pengguna blogspot). Jadi pada entri kali ini, saya akan berkongsi cara bagaimana menghilangkan jumlah entri yang terdapat pada post label. Masih tidak mengerti? Aduhai… Nah lihat contoh di bawah.



Baik, sekarang sudah faham bukan. Kebanyakan orang tidak suka memaparkan jumlah entri yang terdapat pada kategori tulisan mereka, selain ianya kelihatan tidak berapa professional. Katakanlah, kita ada post di bawah kategori “Jalan-jalan” dengan 75 entri di dalamnya, sementara terdapat kategori “Makan-minum” dengan 5 entri di dalamnya. Dalam hal seperti ini akan lebih ramai orang memilih untuk klik pada kategori yang pertama berbanding yang kedua.

Cukup-cukup… Kita hentikan bebelan ini dan teruskan dengan trik menghilangkan pengiraan atau jumlah pada post label. Caranya sangat mudah. :-D

1. Masuk ke Blogger Dashboard » Layout » Edit html

2. Tandakan (√) pada kotak Expand Widget Templates dan padam bahagian di bawah ini dari template tersebut.

< dir='ltr'>(<data:label.count/>)</>

Sila lihat contoh di bawah.


3. Setelah padam, sekarang klik pada Save Template dan…

Selesailah! Hehe.. Senang bukan. :-D

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More