From the Author

noneIlmi Ahmad, a professional motivator. Co-founder of PROQUEST. A Blogger fan.
Email me at enduringclarity@gmail.com or, Contact me through Skype: Ilmi Ahmad

COPYRIGHT & USAGE: All of my entries I posted here are free to copy for any type of personal or commercial use. All I ask is just to give me a credit link as its author.

Friday, January 23, 2009

Boikot: Satu Garis Panduan

Sedang kita ini asyik mengajak teman-teman berboikot, rasanya perlu kita cerita sedikit berkenaan "Boikot" ini. Boikot biasanya akan kedengaran apabila terpampang isu-isu sensitif di dalam masyarakat dan ianya menjadi satu amalan kebiasaan dalam menunjukkan bantahan terhadap sesuatu perkara. Berkesankah kempen boikot ini?

Sebenarnya ia (boikot) bukanlah amalan biasa bagi masyarakat di Malaysia kerana boikot ini memerlukan suatu kekuatan kesatuan yang hebat dan luar biasa. Mudah cerita, masyarakat perlu bersatu. Jawapan untuk soalan di atas tadi ialah BERKESAN. Kenapa kita katakan sedemikian sebab memang telah dibuktikan dan malahan terdapat sejarah dalam Islam sendiri telah membuktikannya (akan kita cerita di pertengahan entri kemudian). Namun perlu diingat, faktor penting dalam memboikot iaitu, BERSATU.

Namun masih terdapat beberapa persoalan lain lagi yang menjadi tanda tanya bila berbicara tentang isu boikot ini. Berjayakah kempen boikot? Apa kesan kepada yang diboikot? Sekiranya tanda tanya ini tiada jawapan, maka berbaloikah memboikot? Untuk merungkaikan persoalan-persoalan ini, maka kepada sesiapa sahaja yang menganjurkan kempen boikot, mestilah meletakkan matlamat dan sasaran kempen. Sekiranya MATLAMAT dan SASARAN tiada dalam agenda kempen, maka kempen yang dilancarkan hanyalah seperti 'melepaskan batuk di tangga'.

Hmm, sebelum kita pergi lebih lanjut tentang matlamat dan sasaran ini (yang disedut dari blog seorang teman, hee..) apa kata mari kita renung kembali sejarah boikot dalam Islam. Waktu itu mungkin belum ada istilah boikot ini pun, namun ianya sangat berjaya atas kesatuan umat Islam yang dominan waktu itu di Madinah. Pada ketika awal ketibaan Nabi Muhammad dan kaum Muhajirin selepas peristiwa Hijrah, baginda mendapati ekonomi di Madinah pada ketika itu dikuasai oleh bangsa Yahudi walau pun jumlah mereka minoriti sebenarnya.

Abdul Rahman bin Auf, salah seorang sahabat yang terkenal sebagai usahawan yang kaya tapi dermawan telah menyewa sebuah telaga air di Madinah (keperluan air di kawasan tanah arab merupakan keperluan utama), namun dengan harga sewa yang cukup mahal dan dikenakan syarat yang ketat iaitu hanya boleh berniaga pada hari sabtu sahaja dalam seminggu. Namun begitu, apa yang dibuat oleh Abdul Rahman bin Auf, Nabi Muhammad dan para sahabat ialah menyeru umat Islam yang sememangnya dominan (ramai) waktu itu bersatu untuk hanya membeli air dari telaga Abdul Rahman bin Auf sahaja. Maka berduyun-duyunlah masyarakat Islam Madinah membeli air pada hari Sabtu dari telaga Abdul Rahman bin Auf dengan banyak bagi simpanan selama seminggu. Dan begitulah seterusnya, sehingga akhirnya tidak sampai tempoh 2 tahun apabila bangsa Yahudi tidak dapat bertahan lagi kerana tidak ramai pembeli air di telaga mereka dan akibatnya semua telaga air dimiliki oleh orang Islam dan ekonomi Madinah dikuasai oleh orang Islam.

Lihat, hebat bukan sejarah kesatuan umat waktu itu!? Tidak cukup dengan itu, kita bawakan contoh di zaman moden kini apabila kerajaan Perancis memberikan komen campur tangan terhadap isu Tibet dan dasar kerajaan China, menyebabkan kerajaan China mengambil tindakan memboikot pasaraya Carrefour (milik Perancis) di China selama 3 hari. Hasilnya... pasaraya Carrefour di China kosong selama 3 hari tersebut!!! Akibatnya kerajaan Perancis terpaksa mengeluarkan kenyataan maaf berhubung perkara tersebut.

Jadi, bagaimana teman-teman? Ini sekadar sedikit misalan yang kita kongsikan. Ingin memboikot? Baiklah, kembali kita kepada matlamat dan sasaran dalam memboikot agar bagi mereka yang ingin turut sama memboikot ini nanti lebih jelas dan mampu memahamkan yang lain pula untuk sama-sama memboikot. Ingat... BERSATU.

Boikot Perlu Ada Matlamat dan Sasaran

Kita semua pernah mendengar kempen memboikot produk Amerika Syarikat (AS), malah kita juga pernah mendengar kempen memboikot produk Belanda beberapa purnama lalu (gara-gara "Fitna" yang dihamburkan) dan juga pernah ada kempen memboikot produk Denmark. Namun kalau diperhatikan, ia hanyalah 'hangat-hangat tahi ayam' lebih-lebih lagi apabila tidak adanya matlamat dan sasaran.

Apa matlamat kempen boikot? Melumpuhkan? Melemahkan? Sekiranya melumpuhkan, sanggupkah kita melihat pekerja-pekerja diberhentikan. Maka pada penulis matlamat utama kita adalah melemahkan. Sekiranyanya melumpuhkan menjadi matlamat, perlulah ada alternatif kepada pekerja yang bakal diberhentikan kerja. Contohnya, dahulu kita pernah mendengar boikot 'Coca Cola', maka kerajaan Iran mencari alternatif memasarkan produk Zam-Zam Cola. Barulah matlamat melumpuhkan berjaya. Sekiranya tidak berupaya menyediakan alternatif, matlamat melemahkan menjadi fokus utama.

Apa sasaran kempen? Saif al-Mansur dalam blog beliau telah membahagikan sasaran boikot ini kepada dua pengertian, iaitu :-

Pertama, sasaran produk. Apakah produk yang prioriti (utama) untuk diboikot terlebih dahulu maka selebihnya menjadi alternatif. Contoh, sekiranya ingin memboikot Utusan Malaysia, mestilah dalam masa yang sama Berita Harian menjadi pilihan alternatif. Yang penting di sini ialah sasaran berjaya dilumpuhkan. Sekiranyanya ingin memboikot Intel, maka AMD menjadi pilihan alternatif, atau jika ingin memboikot McDonald, maka KFC (di Malaysia KFC dimiliki penuh oleh syarikat Muslim milik Johor Corporation) menjadi pilihan alternatif. Yang penting ialah sasaran berjaya dilumpuhkan. Kembali kita kepada kaedah usul "sekiranya tidak dapat semua, jangan tinggal semua".

Kedua, sasaran tempoh. Berapa lama tempoh boikot? 1 bulan, 6 bulan, setahun atau selama-lamanya? Tempoh boleh dijadikan senjata ugutan terhadap yang diboikot. Rasanya kalau betul-betul kempen boikot berjalan selama 6 bulan secara menyeluruh, pastinya matlamat yang kita bincangkan tadi berjaya, InsyaAllah. Apa yang penting di sini adalah sasaran tempoh dan ianya akan menjadi kayu ukur terhadap kejayaan kempen.

Oh ya, kalian digalakkan juga membaca tulisan berkenaan boikot dalam satu lagi aspek atau lebih tepat produk lain yang kita jarang-jarang nak perasan. Menarik! Sangat infomatis. Terima kasih kita kepada abang FT @ Faisal Tehrani. Klik di sini.

Selamat Memboikot. Hancur Zionis!!! Aman Palestin...

Kredit kepada Saif al-Mansur (http://islamreturn.blogspot.com)

1 comments:

Boycott is a good start but “ala sentiment” approach mechanism should be reviewed for the sake of continuous mechanism improvement. New perspective of boycott agenda should be revived. In other words to be independent in all aspects of industries.

Personally, I admire Tan Sri Ali Hashim’s way (chairman of QSR Berhad), he has his own style of boycott by making KFCs are halal food instead!- and perhaps now his team are working for worldwide. The time has comes for muslims especially in the middle east to move out from their inferiority. We have to accept the reality that we need to learn from the west in many profesional aspects indeed. But adaption capacity (in terms of idealism and intellectualism) should be firm as the challenges are tough too. Hence there are only unity can crush the fetters of muslims’ agony.

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More